Antik İnsanların Dişlerinde Bulunan Mikrobik Genler, Geçmişteki Mikrobiyal Dünyayı Aydınlatıyor

Bilim insanları, eski insanların dişlerindeki mikrobiyal DNA’yı kullanarak soyu tükenmiş genleri keşfetti.

A+
A-

Bilim insanları, eski insanların dişlerinde kaybolmuş mikrobik genleri keşfetmek için önemli bir adım attı. Kuzey İspanya’da 19.000 yıl önce yaşamış olan ve Kırmızılı Kadın (Red Lady) olarak bilinen bir kadının dişlerinde yapılan araştırmalar, eski mikroorganizmaların genetik materyalini yeniden oluşturmayı mümkün kıldı. Bu çalışma, Science dergisinde yayımlanan bir makalede detaylı bir şekilde açıklandı.

Kırmızılı Kadın’ın diş taşından elde edilen mikrobik DNA, araştırmacıların gıda sindirimine yardımcı olan enzimleri yeniden yaratmalarını sağladı. Ayrıca, diş taşlarındaki mikrobik DNA’nın analizi, eski insanların oral mikrobiyomlarını ve kimyasal bileşiklerini anlamalarına olanak tanıdı. Bu çalışma, eski mikroorganizmaların insanların sağlığı üzerindeki etkilerini anlamak ve yeni tedaviler geliştirmek için önemli bir adım olarak kabul ediliyor.

2ws 6

Bu çalışma aynı zamanda antik DNA’nın dizilimi konusunda da önemli bir ilerleme sağladı. Araştırmacılar, eski örneklerde bulunan mikrobiyomlara ait genleri inceleyerek, geçmişte insanların ağız ve bağırsaklarında bulunan bakteri topluluklarını anlamaya yönelik bilgiler elde etti. Bu bilgiler, antibiyotiklerin ve işlenmiş gıdaların ortaya çıkmasından önce insanlarla birlikte var olan mikroorganizmalar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağladı.

Ancak, bu çalışmanın sınırlılıkları da bulunuyor. Araştırmacılar, eski mikropları hayata döndürmek yerine, ilgilenilen kimyasal bileşikleri üretmek için kullanılabilecek anahtar genleri belirlemeyi başardılar. Bu bulgular, insanların bakterilerle olan evrim ilişkisini ve mikroorganizmaların sindirim ve bağışıklık tepkilerinde oynadığı rolleri anlamak için önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.

Araştırmacılar, diş taşlarının antik mikropları araştırmak için ideal bir kaynak olduğunu belirtiyor. Diş taşı, düzenli temizlik yapılmadığı takdirde yemek artıkları ve organik maddelerin mineral bir yapı içinde hapsedilmesine yardımcı olarak içerideki DNA’nın korunmasını sağlar. Bu durum, antik mikropların genetik materyallerini analiz etmek için bir fırsat sunar.

Ancak araştırmacılar, mikrobik genleri yeniden canlandırmadıklarını vurguluyor. Bunun yerine, mikrobik DNA analizini kullanarak belirli kimyasal bileşikleri üretebilecek anahtar genleri belirlemeyi başardılar. Bu, eski mikroorganizmaların yaptığı kimyasal reaksiyonları anlamaya ve geçmişteki işlevlerini keşfetmeye yardımcı olur.

Bu çalışma, mikrobiyal genlerin analiz edilmesi yoluyla insanların sağlığı üzerindeki etkilerini ve mikroorganizmalarla olan ilişkilerini anlamak için önemli bir adım olarak kabul ediliyor. Ayrıca, soyu tükenmiş veya bilinmeyen mikroplardan elde edilen bilgiler, hastalıkların tedavisinde yeni yöntemlerin geliştirilmesine yardımcı olabileceği düşünülmektedir.