150 Milyon Yıllık Dev Deniz Canavarı Pliosaur Fosili Bulundu

İngiltere’nin Dorset kentindeki Jurassic Sahili’nde yapılan keşif, 150 milyon yıl öncesine ait devasa bir pliosaur kafatasının ortaya çıkmasını sağladı. Fosil, türünün en bütünlüğüne sahip örneklerden biri olarak biliniyor ve bilim dünyasına yeni içgörüler sunuyor.

150 Milyon Yıllık Dev Deniz Canavarı Pliosaur Fosili Bulundu

İngiltere’nin güneyindeki Dorset’in ünlü Jurassic Sahili’nde yapılan son keşif, 150 milyon yıl öncesine ait devasa bir deniz canavarının kafatasının bulunmasını sağladı. Bu olağanüstü fosil, pliosaur adı verilen deniz sürüngenine ait ve türün şimdiye kadar keşfedilen en bütünlüklü örneklerinden biri olarak öne çıkıyor.

Jurassic Sahili’ndeki kayalıklardan çıkarılan 2 metre uzunluğundaki bu fosil, yerel paleontolog Steve Etches’in deyimiyle, “Şimdiye kadar üzerinde çalıştığı en iyi fosillerden biri” olarak nitelendiriliyor. Fosilin eşsizliği, alt çene ve üst kafatasının yaşamda olduğu gibi birbirine geçmiş durumda olmasıyla ortaya çıkıyor. Dünya çapında bu ayrıntı düzeyine sahip çok az örnek bulunurken, bu fosilin tamamının eksiksiz olduğu görülüyor.

Deniz Canavarı

Fosil, 10-12 metre uzunluğundaki dev pliosaurun genel boyutu hakkında önemli bilgiler sunuyor. Kafatasındaki 130 diş, tek bir ısırıkla avını öldürebilecek kadar uzun ve keskin. Pliosaur, hızlı hareket etmesini sağlayan palet benzeri dört güçlü uzvuyla okyanustaki en üst düzey yırtıcılardan biriydi.

Bristol Üniversitesi’nden Dr. Andre Rowe, bu devasa sürüngenin su altı dünyasının bir tür T. rex’i olabileceğini belirterek, fosilin bilim dünyasına sunduğu önemi vurguluyor.

Fosilin bulunma hikayesi de oldukça ilginç. Jurassic Sahili’ndeki Kimmeridge Körfezi yakınlarındaki bir plajda dolaşan fosil meraklısı Phil Jacobs, pliosaurun kafatasının deniz kıyısına vurmuş halini tesadüfen fark etti. Fosilin ağırlığı nedeniyle Jacobs, paleontolog Steve Etches’i yardıma çağırdı ve ikili, derme çatma bir sedye kullanarak fosili güvenli bir yere taşıdı.

devcanavar3

Fosilin geri kalanı ise uçurumun üzerinde yapılan drone araştırması ile belirlendi. Yüksekliği 15 metreyi bulan uçurumdan sarkarak fosili çıkarmak, özel becerilere sahip uzmanları gerektiren bir zorlu görevi içeriyor.

Dünyanın dört bir yanından gelen bilim insanları, bu benzersiz pliosaur fosilini incelemek için sırayla bekliyor. Paleobiyolog Profesör Emily Rayfield, kafatasının arkasındaki büyük dairesel açıklıkları inceleyerek pliosaurun çenelerinin gücü ve avını ezerken uyguladığı kuvvet hakkında önemli bilgiler elde etmeye başladı. Bu kasların, çeneye yaklaşık 33.000 newtonluk bir kuvvet uyguladığı tahmin ediliyor.

Fosilin içinde bulunan ilginç detaylardan biri, kafatasında yer alan parietal veya üçüncü gözü barındıran bir delik. Bu özellik, pliosaurun derin suların karmaşasında avlarını bulmasına yardımcı olan ışığa duyarlı bir özellik olabilir.

devcanavar4

Steve Etches, bulduğu fosili önümüzdeki yıl Kimmeridge’deki Etches Koleksiyonu adlı müzesinde sergilemeyi planlıyor. Ancak kafatasının arkasında çıkan omurların, fosilin geri kalanının uçurumda olabileceğine dair ipuçları taşıdığı düşünülüyor. Etches, bu eşsiz keşfin bir an önce tamamlanması gerektiğini belirterek, “Oradan çıkarılması lazım çünkü çok hızlı aşınan bir ortamda bulunuyor. Uçurumun bu kısmı yılda birkaç metre geriye gidiyor. Ve pliosaurun geri kalanının düşüp kaybolması çok uzun sürmeyecek. Bu hayatta bir kez ele geçecek bir fırsat” diyor.

Dorset’teki bu fosil keşfi, bilim dünyasına pliosaurlar hakkında daha fazla bilgi sunarak, denizlerin eski hükümdarlarına dair perde arkasını aydınlatma potansiyeli taşıyor. Bilim insanları, bu dev deniz canavarlarının yaşam tarzı ve ekosistemlerine nasıl etki ettikleri konusunda yeni anlayışlar elde etmeyi umuyor.