Alev Almayan Yakıt Üretildi

Kaliforniya Üniversitesi’nde yapılan son çalışmalar, yüksek güvenlikli bir akaryakıtın geleceğe ışık tutuyor.

Alev Almayan Yakıt Üretildi

Kaliforniya Üniversitesi’nde görev yapan mühendisler, alev almayan bir yakıtın kapılarını aralıyor. Bu yakıt, yalnızca elektrik akımı uygulandığında yanabilen özel bir yapıya sahiptir. Bu özellik, hem yakıtın taşınması sırasında hem de depolanması sırasında yangın riskini en aza indiriyor. Bu güvenli akaryakıt, gelecekte taşıt endüstrisinde devrim yaratabilir.

yakit

Normal akaryakıtların aksine, bu yeni yakıt alevlere tepki vermez. Bu nedenle, bu yakıtın buharlaşması ve yanması olağan durumlarında meydana gelmez. Kaliforniya Üniversitesi’nde kimya mühendisliği alanında doktora yapan Yujie Wang, “Normalde kullandığımız yakıtlar çok güvenli değil” diyor. “Buharlaşıyor, tutuşabiliyor ve bunu durdurmak kolay değil. Bizim geliştirdiğimiz yakıtın tutuşabilirliğini kontrol etmek ve gerilimi ortadan kaldırdığımız zaman yanmasını durdurmak çok daha kolay.”

Bu yeni yakıtın temeli, iyonik bir sıvıdır. Bu sıvı, sodyum klorür gibi sofra tuzuna benzeyen bir tuz formunda bulunur, ancak daha düşük buhar basıncına sahip, organik ve daha düşük erime noktasına sahiptir. Araştırma ekibi, bu iyonik sıvının yapısını değiştirerek, perklorat adı verilen bir bileşen ekledi. Sonuç olarak, bu yakıt yalnızca elektrik akımı uygulandığında tutuşur.

yangin

Yakıtın tutuşması sırasında, sıvının kendisi değil, sıvının yüzeyinde dolaşan uçucu yakıt molekülleri oksijen ve alevle temas ettiğinde yanar. Ancak bu yakıtın önemli bir avantajı, oksijen kaynağının ortadan kaldırılabilmesidir. Bu, yakıtın yangın riskini düşürmek için dışarıdan kontrol edilebileceği anlamına gelir.

Yakıtın güvenliği sadece yangın riskini azaltmakla sınırlı değildir. Aynı zamanda elektrik akımı ile yakma işlemi hızlı bir şekilde başlatılabilir ve durdurulabilir. Bu, motorlarda dozlama veya kısma sistemleri için potansiyel sunar. UCR’deki kimya mühendisliği profesörlerinden biri olan Michael Zachariah, “Gerilimin kesilmesi bir emniyet şalteri gibi işliyor; operatör aciz kaldığında bir makineyi otomatik olarak kapatan bir güvenlik özelliği” diyor.

yangin3

Bu yeni iyonik sıvı yakıt, teorik olarak her türlü taşıtta kullanılabilir. Ancak bu yakıtın ticari bir ürüne dönüşmeden önce çeşitli testlere tabi tutulması gerekmektedir. Bu testler, yakıtın farklı motor tiplerinde nasıl performans gösterdiğini ve ne kadar verimli olduğunu belirlemeyi amaçlamaktadır.

Bu yakıtın ilginç bir özelliği, geleneksel yakıtlarla karıştırılabilir olmasıdır. Ancak hangi oranda karıştırılabileceği ve hala alev almama özelliğini koruyup korumayacağı konusunda daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

yangin4

Bu yeni yakıtın geleneksel yakıtlara göre daha güvenli olması ve yangın riskini en aza indirmesi büyük bir ilerlemedir. Ancak maliyet ve diğer faktörler hala çözülmeyi bekleyen sorunlar arasındadır. Bu yakıtın gelecekte ne kadar rekabetçi ve çevre dostu olabileceği ise zamanla daha netleşecektir. Michael Zachariah, “Bir şeyi güvenli hale getiriyorsunuz, sonrasında bu kritik faktörün ötesine uzanan bir yarar var” diyor ve bu yeni yakıtın gelecekteki potansiyelini vurguluyor.

İlginizi Çekebilir: Yapay Petrol: Geleceğin Enerji Kaynağı Olabilir Mi?

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.